Thursday, 19 February 2015

hantaran

Hantaran tema MERAH PEACH
UNTUK KEK
COKLAT
AL QURAN
FRAME
BAJU
SEJADAH
KASUT
TALIPINGGANG & WALLET
TOILETERIES/ DANDANAN DIRI

Tuesday, 17 February 2015

Saturday, 14 February 2015

Tuesday, 10 February 2015

boxy bag

Semuanya dari lebihan kain @ perca sahaja.
ruang dalaman



boxy bag style bertangkai macam tote bag

jahit Seluar Pinggang Bergetah

Ini adalah tutorial bagi mereka yang sangat2 asas ilmu jahitannya..; maaf cara mM mungkin berbeza dengan mereka yang belajar menjaht secara formal.
Sebelum nak belajar buat seluar jeans ke seluar palazo ke seluar harem ke  legging ke apa...kena belajar buat SELUAR PINGGANG BERGETAH.
Samada hendak buat seluar panjang atau pendek macam BOXER tu, sama je; cuma kurang lebihkan labuhnya sahaja.

Alatan yang diperlukan:
Sehelai kain pelikat atau kain batik atau apa2 kain dalam 1.5 - 2 meter
Getah pinggang lebar 1 inci: nak kecil lagi pun boleh (sesuai untuk seluar kanak2)
kalau malas nak ambil ukuran BOLEHLAH GUNA Sehelai seluar untuk dijadikan pola ukuran
Yang pasti, tentu la kena ada benda2 ni juga
Mesin jahit; nak jahit tangan pun boleh aje
Benang
Gunting
Pita ukur
Kapur penanda
Jarum peniti
Kertas minyak atau kertas surat khabar untuk buat POLA, kalau malas...boleh terus draf dan gunting di kain saja.

Pola ni senang sikit sebab guna getah di pinggang; jadi tak perlu ukur2 banyak2.


skirt kembang

Entah.....
tak tahulah apa nama panggilan sebenarnya...
kembang payung?
princess?
atau....apa2 ja lah...

Ini sebenarnya lebihan kain baju kurung keluarga semasa kenduri anak sulung mM hampir 5 tahun lepas...baru sekarang berpeluang nak mereka-reka....
Lama jugalah saki-baki kain tu diperam menjadi perca!






 Sukanya dia....nak skirt yang kembang sekembang2nya!





Full circle skirt/ gown